sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Varhaiskasvatuksen historia, nykytilanne ja kehittämisen suuntalinjat



1.Miten,miksi ja milloin suomalainen päivähoitojärjestelmä on alkanut kehittyä?
-Päivähoitojärjestelmän muotoutumiseen ovat vaikuttaneet erilaiset yhteiskunnalliset ja ideologiset muutokset. Suomi eli sotien jälkeisenä aikana voimakasta yhteiskuntarakenteen muutoksen jälkeistä aikaa(1973). Syntyi tarve ja pula päivähoitopaikoista erityisesti Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa, koska ihmiset muttivat maalta kaupunkiin. Tähän yhteiskunnaliseen tilanteeseen alkoi rakentua päivähoitojärjestelmä.

2. Millaisia yhteiskunnallisia tehtäviä päivähoitojärjestelmälle asetettiin ja miksi?
-Päivähoidolle on suuntautunut monenlaisia tehtäviä, aivan päivähoidon kehittämisen alusta alkaen. Nämä tehtävät ovat painottuneet yhteiskunnallisessa keskustelussa eri aikoina eri tavoin. Sosiaalipoliittinen-,tasa-arvo-,lapsipoliittinen-,perhepoliittinen-,työvoimapoliittinen-ja koulutuspoliittinen tehtävä.

3. Miten lasten päivähoidon lainsäädännön järjestelmä on kehittynyt ?
-Päivähoitoa ohjasi lainsäädännöllisesti köyhäintalolaki vuodesta 1923. Lastentarhat olivat vuodesta 1917 alkaen kouluhallituksen kansanopetuksen osaston alaisuudessa ja saivat toimintaansa valtioapua. Päivähoitolakia ja -asetusta on muovattu sen 40-vuotisen historian aikana useasti.

4.Miten käsitteet lasten päivähoito ja varhaiskasvatus ovat eriytyneet? Millainen merkitys niillä on nykyisin?
-Lasten päivähoito kytkeytyy hoidollisen aspektinsa kautta käsitteellisesti olennaisesti varhaiskasvatus -käsitteeseen. Päivähoito kästetään hoitojörjestelmää ja varhaiskasvatusta ja opetusta kuvaavaksi käsitteeksi.

5. Mitä tarkoitetaan käsitteillä vaehaiskasvatus ja esiopetus?
-Varhaiskasvatus tarkoittaa suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jolla edistetään lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista.
-Esiopetuksella tarkoitetaan kuusivuotiaille tarjottavaa maksutonta opetusta.

6. Millaista henkilöstöä(millaisella koulutustaustalla ja miksi) varhaiskasvatuksessa tekee työtä?
-Tällä hetkellä varhaiskasvatuksen henkilöstöä valmistuu yliopistosta, ammattikorkeakoulusta ja toiselta asteelta (lähihoitaja). 

7. Mikä on lähihoitajan rooli ja keskeinen työnkuva varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työntekijänä?
- Vastuullinen työ lasten parissa edellyttää hoidon ja kasvatuksen osaamista. Lastenhoitaja lasten perushoidosta ja varhaiskasvatuksesta.


<3 Melina 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti